Renergie  Trail Running 2017

Vanaf de zomer van 2016 tot het najaar van 2017 is het jaar van Renergie Trailrunning. Hoewel het accent nu ligt op het trainingstraject voor de Marathon Rotterdam 2018 blijven trails een plaats houden in het trainingsprogramma.

Zo hebben we eind september met een groep de prachtige Smokkelaarstrail gelopen, zie het verslag. Op 3 december zal een 25-tal Renergie loopsters en lopers deelnemen aan Voorne’s Duintrail (15 en 29 km).

Renergie  Trail Running 2018-2019

In het voorjaar van 2018 is weer een trailclinic, zowel voor beginnende trailrunners als voor gevorderden. Daarmee beogen we trailrunning te stimuleren en geven we een aanzet tot het Renergie Trailjaar 2018-2019. Naast de clinic is er ook de Renergie Track & Trace Trail in Meijendel. Een point & pick up bewijzerde trail dwars door het prachtige Meijendelse duin- en strandgebied waaraan iedereen kan deelnemen.

Vervolgens rolt het trailprogramma zich uit. Genoeg keus voor iedereen. Langere afstanden, heuvelachtige gebieden. Met voor de liefhebbers vanuit een stevige basis als de Marathon Rotterdam 2018 via een verschillende opbouwende trails wellicht een prachtige uitdaging als de UTMB-OCC, een bergtrail van 57 km langs de oostflank van het Mont Blanc massief eind augustus 2019.

De animo voor trailrunning is (al) groot bij ons, zo blijkt. Leuk! Wel verschilt de belangstelling voor bepaalde trails. De één wil daar graag naar toe, een ander ziet weer ergens anders een mooie trail. Prima, zolang je de trails opzoekt…en geniet! Keus genoeg! Voor de liefhebbers natuurlijk…maar die groep blijft groeien, ook bij Renergie! 

Trailrunning…meer dan hardlopen alleen

Als je eenmaal je hart hebt verloren aan trailrunning, ontdek je dat er een hele wereld achter trailrunning zit. Met eigen ‘regels’, eigen afstanden,  eigen gewoontes en bijzondere gebruiken.

 

Ontspanning

Allereerst de sfeer bij een trail. Want van wedstrijdspanning is nauwelijks sprake, mensen keuvelen voor de start gezellig met elkaar, geen lange wachtrijen bij de dixies van zenuwachtige lopers die nog even snel wat weg moeten brengen, niet met duizenden lopers opgepropt staan in het startvak en ook niet een half uur voor de start het startvak in moeten voor een goede startpositie. Bij trailrunning is alles veel kleinschaliger, gemoedelijker en relaxter.

trail-2

 

Beleving

In de basis draait trailrunning niet om het lopen van je allersnelste tijd. Eerder is het overbruggen van afstand en eventueel hoogtemeters hier de uitdaging. Lopen in de natuur – vaak onbekend terrein – vraagt een totaal andere instelling dan het lopen van een lange afstand op asfalt. Tijdens een trail moet je anticiperen en reageren op de omgeving, de ondergrond, de weersomstandigheden, etc. Je gemiddelde loopsnelheid zal dan ook een stuk trager zijn dan tijdens een wegwedstrijd, zeker als je een trailrun met flink wat hoogtemeters loopt. Zo nu en dan moet je zelfs wandelen bij een steile klim of op een drukke singletrack. Deze andere manier van hardlopen geeft je de mogelijkheid om op een andere manier de race te beleven. Gun jezelf de tijd om te genieten van de vergezichten, neem de tijd om bij de verzorgingsposten bij te tanken en andere trailrunners te ontmoeten, maak foto’s als je dat wilt en laat vooral de tijd los. Beleef die vrijheid en loop met een glimlach!

 

Afstand

Trailruns kennen over het algemeen niet de ‘standaard’ gecertificeerde afstanden, zoals we die van de wegatletiek kennen. De afstand wordt bij trails bepaald door het begin- en eindpunt en de paden en natuurlijke obstakels er tussenin. Incourante, vaak langere afstanden zijn de standaard. En…de ene trail laat zich toch niet vergelijken met een andere, ook al is de afstand hetzelfde. Begin je net met trailrunnen? Leg de lat dan niet te hoog. Kies een trail die bij jou past, waarbij je je moet realiseren dat het lopen van trailruns fysiek zwaarder kan zijn dan het lopen op de weg. Hoewel je ook af en toe moet of mag wandelen, de tijd nemen voor drinken en voeding en even genieten van de natuur. En juist door de gevarieerde belasting is de kans op overbelasting kleiner en ook het herstel sneller.

 

Natuur

Eén van de fijnste dingen van trailrunnen: het lopen in de natuur. Niet via brede gebaande (asfalt)paden, maar via slingerende single tracks jezelf mee laten voeren naar plekken waar je anders niet snel komt. Je weg zoeken langs de oevers van snelstromende riviertjes, genieten van die vergezichten, de geur van het bos opsnuivend en met een beetje mazzel sta je oog in oog met loslopend wild. Omdat veel trails door natuurgebieden gaan, is er vaak een limiet aan het aantal deelnemers dat deel kan nemen aan de trail. Niet alleen om drukte op het parcours tegen te gaan, maar ook om de natuur niet te overbelasten. Om gebruik te mogen maken van de natuurgebieden moeten organisaties aan veel voorwaarden voldoen, zoals het niet bevuilen van het gebied. En daar hebben wij als traillopers een heel belangrijke rol in. Er geldt dan ook een (ongeschreven) regel voor trailrunning: alles wat het je mee de trails op neemt, neem je ook mee terug! Gooi dus geen afval in de natuur. Nee….trailrunners doen dat niet!

trail-1

 

Zelfvoorzienend

De vrijheid van het trailrunnen brengt nog een ander aspect met zich mee: minder of niet afhankelijk (willen of kunnen) zijn van anderen. Tijdens een trailrun zul je weinig of geen verzorgingsposten tegen komen en ben je op jezelf aangewezen. De meeste trailrunners staan dan ook aan de start met een rugzakje met daarin een waterzak voor het nodige drinken en koolhydraten in de vorm van gelletjes en repen. Wie ruiger terrein opzoekt zal vaak ook wat extra kleding, een EHBO-setje, thermodekentje, stokken meenemen. Een opgeladen telefoon en wat geld zijn ook geen overbodige luxe. Net zoals een hoofdlampje en extra batterijen als dat nodig kan zijn.

 

Biertje?

Sta niet gek te kijken als je na de finish je medetrailers met een groot glas bier in de hand ziet staan. Zeker bij de zuiderburen is het geen uitzondering dat een bierbrouwer zijn naam verbonden heeft aan een trailrun en je na de finish dit bier gratis, of voor een klein bedrag, geschonken krijgt. Was je nog niet helemaal tot totale ontspanning gekomen tijdens jouw trailrun, dan komt dit wel tijdens het naborrelen met je trailmaatjes onder het genot van een (vaak alcoholvrij) biertje. Of je hersteldrankje… ;-)

Er valt veel meer te vertellen over trailrunning. Maar beter is het zelf te ervaren. See you at the trail!