Renergie  Trail Running

Sinds 2017 nemen Renergie loopsters en lopers regelmatig deel aan trails en de animo groeit nog steeds. De basis voor trailrunning leg je bij een van de trainingsgroepen waar je op je eigen niveau werkt aan je basisuithoudingsvermogen en je snelheid. Beide onontbeerlijk voor trailrunning. Een goed basisuithoudingsvermogen ligt voor de hand maar het benodigde snelheidsvermogen wordt – zonder te overdrijven – vaak onderschat. In toenemende mate hanteren veel trails inmiddels tijdslimieten en soms ook op tussenliggende controlepunten. Het is vervelend als je daar door een tekort aan snelheidsvermogen uit ‘de strijd’ wordt gehaald. Enkele onder ons hebben daar – helaas – al eens mee te maken gehad. De meest ‘complete’ trailrunner is die, die naast duurvermogen ook snelheid opbouwt en onderhoudt, en zijn of haar looptechniek en core-stability ontwikkelt en bijhoudt. In vijf niveaugroepen begeleidt Renergie je daarin op je eigen trainingsniveau optimaal! Zo ontstaat ook een mooie wisselwerking tussen roadrunners en trailrunners want het één hoeft het ander niet uit te sluiten, het zijn tenslotte allemaal hardlopers.

Daarbij nemen regelmatig groepjes Renergie loopsters en lopers deel aan georganiseerde trails over korte of lange afstanden want de beste ervaringen op trailrungebied doe je natuurlijk op bij de trails zelf. Tijdens verschillende Renergie trailclinics maken we kennis met trailrunning en beoefenen we heel specifieke, diepgaande techniektraining. Zowel in Meijendel als op de ‘RtdtAlps’ in Bergschenhoek.

Tijdens de Zomercyclus 2019 organiseerden we voor de 1e keer de 3-daagse Renergie Challenge & Ultimate met een Nighttrail op de RtdAlps, de Track & Trace Trail, een point & pick up bewijzerde trail dwars door het prachtige Meijendelse duin- en strandgebied bij Wassenaar. En tot slot op de 3e dag een duin- en strandtrail in Meijendel richting Scheveningen. Klik hier voor het verslag met foto’s. In de zomer van 2021 hebben we dit 3-daagse trailevenement gelukkig weer opnieuw kunnen organiseren. Met succes!

De animo voor trailrunning bij ons is groot, zo’n 45 loopsters en lopers die (ook) regelmatig de trails opzoeken. Leuk! Een deel daarvan heeft de grenzen verlegd naar de ultratrails, kijk voor meer info op onze pagina Ultra Trail Running.

Wel verschilt de belangstelling voor bepaalde trails. Nu het weer mag en kan, groeit de keus. De groepjes die gaan deelnemen zullen zich dan vanzelf wel vormen. De één wil daar graag naar toe, een ander ziet weer ergens anders een mooie trail. En soms is niets zo mooi als trailen in je eentje in de stilte van een opkomend herfstzonnetje… Zoek de trails op…en geniet! Keus genoeg! Voor de liefhebbers natuurlijk…maar die groep blijft groeien, ook bij Renergie! 

Renergie  in de Ardennen, Alpen en Himalaya

In de afgelopen 3 jaar waren er verschillende Renergie clinics zoals ‘Trailen in de Ardennen en Alpen’ en ‘Trailen in de Himalaya’ waar Gert van Beek, een ervaren bergloper, een boeiende presentatie gaf over zijn belevenissen in Nepal rond het Mount Everest massief en in het bijzonder de Tēnjiṅa Hilarī Evarēsṭa Marāṭhana. 

Een behoorlijke groep van onze trailrunners heeft inmiddels ruime en mooie ervaringen opgedaan in Zuid-Limburg en de Ardennen. Meerdere loopsters en lopers hebben verdergaande ambities gerealiseerd. Via verschillende opbouwende en kwalificerende trails naar prachtige uitdagingen die ultra- en bergtrails in de Ardennen of Alpen bieden.

Petra, Elleke, Marjolein, Jan, Kees, Leon en Ron bereidden zich voor op de Tenzing Hillary Everest Marathon op 29 mei 2020, de hoogste marathon ter wereld. Na een 70 km lange klim- en trektocht door de Himalaya start in het Everest Base Camp op 5300 meter hoogte de marathon door het gebergte. Na de marathon hiken ze nog twee dagen terug naar Lukla. Helaas is dit avontuur afgelast vanwege de Coronacrisis. Wellicht volgt een nieuwe poging in 2023.

Simona, Petra, Elleke, Jan, Ed, Jasper, Kees, Leon, Alrik en Ron gaan in de zomer van 2022 in zes dagen het parkoers van de iconische UTMB – de Ultra Trail de Mont Blanc – te rennen. Een 170 km lange tocht door het hooggebergte van het Mont Blanc massief. Een pittige uitdaging en een prachtige natuurbeleving.

Renergie kom je vast tegen bij…

Waar je ook voor kiest, lang of kort, in Nederland of elders, altijd wél goed voorbereid! Want iedereen kan meedoen aan trails, de tijd doet er niet toe, de ervaring en beleving staan centraal! De trailkalender vult zich weer…mooi!!  Laat je het even weten als je meedoet aan een trail?

Ultra Trail Mont Blanc (170 km) begin juli 2022, 6-daagse trail rond het Mont Blanc Massief, Petra, Simona, Elleke, Jan, Leon, Ed, Jasper, Kees, Alrik en Ron doen mee (deelnemerslimiet bereikt)

Koning van Spanje Trail (verschillende afstanden) planning 13, 14 en 15 mei 2022 in Gulpen (L) Ron doet mee

Voorne’s Duin Trail (15, 28 en 42 km) op 5 december in Oostvoorne

Alphense Bergen Trail (8, 12, 21 en 25 km) op 7 november in Alphen (N-B)

Devil’s Trail (11, 22, 33 en 42 km) op 31 oktober in het Rijk van Nijmegen René en Alrik deden mee met de 33 km (700 htm+) en Ron liep de 42 km trail (1100 htm+)

Houttrail Delft (13 en 24 km) op 31 oktober door de prachtige Delftse natuur Ilse, Monique, Saskia B., Gijs en Diana deden mee met de 13 km trail

Duinen Trail Schoorl (10, 17 en 35 km) op 31 oktober in Schoorl

Montferland Trail (15 km nighttrail, 15 en 35 km) op 8 en 9 oktober in Oost-Gelderland Saskia B., Monique, Ed, Petra en Simona deden mee

Smokkelaars Trail (8, 12, 21 en 27 km) op 18 en 19 september in het grensgebied met België René, Alrik, Jeroen de J., Margreet, Cor, Lineke, David, Inge, Ronald, Paul GW, Michel, Ed en Ron deden mee

Ooievaarstrail (10, 16, 21 en 25 km) op 29 augustus in Otterlo José, Sannie, Petra vd B., Saskia B. en Monique deden mee

Matterhorn Ultraks (19 km ‘active’, 32 km ‘mountain’ en 49 km ‘sky’) op 21 augustus in Zwitserland Jeroen B. deed mee met de ‘sky’

Trail des Fantômes (10 km nighttrail, 10, 24 en 42 km) op 14 en 15 augustus 2021 René, Chea, Saskia, Sylvia, Marianne, Tijmen en Ron deden mee

Trailrunning…meer dan hardlopen alleen

Als je eenmaal je hart hebt verloren aan trailrunning, ontdek je dat er een hele wereld achter trailrunning zit. Met eigen ‘regels’, eigen afstanden,  eigen gewoontes en bijzondere gebruiken.

Ontspanning en beleving

Allereerst de sfeer bij een trail. Want van wedstrijdspanning is nauwelijks sprake, mensen keuvelen voor de start gezellig met elkaar, geen lange wachtrijen bij de dixies van zenuwachtige lopers die nog even snel wat weg moeten brengen, niet met duizenden lopers opgepropt staan in het startvak en ook niet een half uur voor de start het startvak in moeten voor een goede startpositie. Bij trailrunning is alles veel kleinschaliger, gemoedelijker en relaxter.

trail-2

Bij trailrunning gaat het dus niet primair om je tijd, soms is er zelfs helemaal geen tijdregistratie en uitslag. De afstand bij trails wordt bepaald door de paden en natuurlijke obstakels. Incourante, vaak langere afstanden zijn de standaard. De uitdaging ligt in het afleggen van die afstand en de eventuele hoogtemeters samen met de beleving van alles wat je onderweg tegenkomt.

Afstand

Trailruns kennen over het algemeen niet de ‘standaard’ gecertificeerde afstanden, zoals we die van wedstrijden op ‘asfalt’ kennen. De afstand wordt bij trails bepaald door het begin- en eindpunt en de paden en natuurlijke obstakels er tussenin. Incourante, vaak langere afstanden zijn de standaard. En…de ene trail laat zich toch niet vergelijken met een andere, ook al is de afstand hetzelfde. Begin je net met trailrunnen? Leg de lat dan niet te hoog. Kies een trail die bij jou past, waarbij je je moet realiseren dat het lopen van trailruns fysiek zwaarder kan zijn dan het lopen op de weg. Hoewel je ook af en toe moet of mag wandelen, de tijd nemen voor drinken en voeding en even genieten van de natuur. En juist door de gevarieerde belasting is de kans op overbelasting kleiner en ook het herstel sneller.

Natuur

Eén van de fijnste dingen van trailrunning is het lopen in de natuur. Via slingerende single tracks jezelf mee laten voeren naar plekken waar je anders niet snel komt. Je weg zoeken langs de oevers van snelstromende riviertjes of er doorheen, genieten van vergezichten, de geur van het bos opsnuivend en met een beetje mazzel sta je oog in oog met loslopend wild. Lopen in de natuur – op vaak onbekend terrein – vraagt een totaal andere concentratie. Anders dan op asfalt moet je tijdens een trail voortdurend anticiperen en reageren op de ondergrond en het parkoers. Je gemiddelde loopsnelheid zal dan ook een stuk lager zijn dan tijdens een wegwedstrijd, zeker als er flink wat hoogtemeters in het spel zijn. Zo nu en dan moet je zelfs wandelen bij een steile klim of bij het doorwaden van een riviertje. Zó hardlopen biedt je een geheel andere beleving en ervaring. En door de gevarieerde belasting is de kans op overbelasting kleiner en het herstel sneller. Gun jezelf de tijd om te genieten van vergezichten, neem de tijd bij verzorgingsposten andere trailrunners te ontmoeten, maak foto’s en laat vooral de tijd los. Beleef die vrijheid en finish met een glimlach, voldaan vermoeid en een mooie ervaring rijker!

trail-1

Zelfvoorzienend

De vrijheid van het trailrunnen brengt nog een ander aspect met zich mee: minder of niet afhankelijk (willen of kunnen) zijn van anderen. Tijdens een trailrun zul je weinig of geen verzorgingsposten tegen komen en ben je op jezelf aangewezen. De meeste trailrunners staan dan ook aan de start met een rugzakje met daarin een waterzak voor het nodige drinken en koolhydraten in de vorm van gelletjes en repen. Wie ruiger terrein opzoekt zal vaak ook wat extra kleding, een EHBO-setje, thermodekentje, stokken meenemen. Een opgeladen telefoon en wat geld zijn ook geen overbodige luxe. Net zoals een hoofdlampje en extra batterijen als dat nodig kan zijn.

Biertje?

Sta niet gek te kijken als je na de finish je medetrailers met een groot glas bier in de hand ziet staan. Zeker bij de zuiderburen is het geen uitzondering dat een bierbrouwer zijn naam verbonden heeft aan een trailrun en je na de finish dit bier gratis, of voor een klein bedrag, geschonken krijgt. Was je nog niet helemaal tot totale ontspanning gekomen tijdens jouw trailrun, dan komt dit wel tijdens het naborrelen met je trailmaatjes onder het genot van een (vaak alcoholvrij) biertje. Of je hersteldrankje… 😉

Klik hier voor een leuk verslag van de Smokkelaarstrail op september 2017.

Er valt veel meer te vertellen over trailrunning. Maar beter is het zelf te ervaren. See you at the trail!