Renergie  Trail Running 2018-2019

Op 29 april was er weer een Renergie trailclinic, zowel voor beginnende trailrunners als voor gevorderden. Ruim 40 deelnemers! Een clinic als kennismaking maar ook als heel specifieke, diepgaande techniektraining. Bij de clinic kreeg je tegelijk met de warming-up informatie over wat trailrunning is, het vergelijk met ‘asfalt-lopen’ en specifieke trailregels. Daarna begonnen we met trail-specifieke looptechniek zoals houding, paslengte en –frequentie, dalen en klimmen afgewisseld met trailgerichte krachttraining en enkele lenigheidsoefeningen. Daarbij zochten we een paar mooie plekken op om te oefenen. Tot slot brachten we het geleerde over trailrunning in de praktijk over een leuk parkoers van circa 3-5 km of een veelvoud daarvan. Iedereen kon meedoen!

Zo kon je ontdekken of trailrunning iets voor jou is en leer je meer over de techniek. Een mooie aanzet tot het Renergie Trailjaar 2018-2019. Lees meer over trailrunning onderaan deze pagina.

Tijdens de Zomercyclus organiseren we verschillende trailactiviteiten met daarbij een korte herhaling van de clinic. We doen ook weer de Renergie Track & Trace Trail in Meijendel. Een point & pick up bewijzerde trail dwars door het prachtige Meijendelse duin- en strandgebied waaraan iedereen kan deelnemen.

Vervolgens zal het trailprogramma 2018-2019 zich uitrollen. Met genoeg keus voor iedereen. Korte en langere afstanden, heuvelachtige gebieden.

De animo voor trailrunning is (al) groot bij ons, zo blijkt. Leuk! Wel verschilt de belangstelling voor bepaalde trails. Er is ook zoveel keus. De groepjes die gaan deelnemen zullen zich dan vanzelf wel vormen. De één wil daar graag naar toe, een ander ziet weer ergens anders een mooie trail. Prima, zolang je de trails opzoekt…en geniet! Keus genoeg! Voor de liefhebbers natuurlijk…maar die groep blijft groeien, ook bij Renergie! 

Renergie  in de Ardennen, Alpen en …

Een aantal van onze trailrunners heeft verdergaande ambities. Met voor de liefhebbers vanuit een stevige basis zoals de Marathon Rotterdam 2018 of De Koning van Spanje Marathon Trail via verschillende opbouwende en kwalificerende trails naar wellicht een prachtige uitdaging als de UTMB-OCC, een bergtrail van 57 km langs de oostflank van het Mont Blanc massief eind augustus 2019. Of de Trail des Dents-du-Midi, the seven summits challenge, een bergtrail van 57 km rond het Dents-du-Midi massief bij Champéry in Zwitserland.

Op donderdag 17 mei was de Renergie clinic ‘Trailen in de Ardennen en Alpen’ waar je info kreeg onder meer over training, voorbereiding, kwalificatie, inschrijving, beleving en verschillende mogelijkheden in de Ardennen en Alpen.

In oktober is er als vervolg daarop een verdergaande clinic waar we ingaan op de vraag ‘wat kunnen we nu leren van onze ervaringen tot dusver en hoe kunnen we er beter van worden’ . Daarnaast gaan we ook nader in op het bergtrailen, in het bijzonder de Trail des Dents-du-Midi medio september 2019, the seven summits challenge, een bergtrail van 57 km rond het Dents-du-Midi massief bij Champéry in Zwitserland. En tot slotte geeft een ervaren bergloper een presentatie over zijn belevenissen rond het Mount Everest massief. Dat wordt een boeiende clinic! De exacte datum volgt begin september.

Renergie  kom je vast tegen bij…

Waar je ook voor kiest, lang of kort, In Nederland of elders, altijd wél goed voorbereid uiteraard, via bijvoorbeeld:

> de Koning van Spanje Trail op 6 mei 2018 (UTMB-kwalificatie 2019) Gijs, Enno, Chea, René, Do, Ilse, Jan, Elleke en Marjolein deden mee

> de Utrechtse Heuvelrug Trail (30 km) op dinsdag (overdag) 12 juni Ineke, Alrik (o.v.), Jeroen de J en Ron doen mee

> de Leudal Trail (12, 20 en 29 km) op 3 juni in Zuid-Limburg Margreet, Ilse, Annet en Chea deden mee

> de Veluwezoom Trail (zaterdag 11, 18 ,25 km; zondag 15, 33, 60 km) op 16 en 17 juni Marjolein, Do, Inge, René, Chea en Ellen deden mee

> de Trail d’Orval – Florenville (11, 19, 28, 38 en 53 km) op 23 juni 2018 (UTMB-kwalificatie) Jilles, Gerty, Simona, Annelies, Annet, Enno, Jeroen d J en Ron deden mee

> de La Chouffe Trail (zaterdag 50 km en by night 8 en 15 km; zondag 10, 20, 28 en 36 km) op 14 en 15 juli 2018 (UTMB-kwalificatie) Margreet, Wilbert, Do, René, Enno, Marjolein, Chea en Gijs deden mee

> de Trail des Fantômes (zaterdag 14, 33, 50 en 70 km; zondag 10, 16, 22 en 27 km) op 11 en 12 augustus 2018 (UTMB-kwalificatie) Margreet, Wilbert, Do, Ellen B., René, Gerty, Jasper, Kees, Enno, Chea, Saskia, Sylvia, Jeroen d J en Ron deden mee

> de Wisenttrail op 2 september 2018 (definitief géén UTMB-kwalificatie!)  Margreet, Ilse en Enno doen mee

> de Smokkelaars Trail (12 en 25 km) op 23 september bij Hilvarenbeek Tijmen, Saskia, Gerty, Jasper, Eddie, Alrik, Kees, Jeroen B., Jeroen de J., Chea en Ron doen mee

> de Hoge Veluwe Trail  (15 en 28 km) op 7 oktober in Gerty, Jasper, Ellen B., Simona, José, Petra en Monique doen mee

> de Duinen Trail Schoorl (10, 17 en 35 km) op 29 oktober in Schoorl Marjolein, Jan, Elleke, Jeroen de J. en Ron doen mee

> de Alphense Bergen Trail (12 en 25 km) op 4 november in Alphen (NB)

> de Voorne’s Duin Trail (15, 29 en 44 km) op 2 december in Oostvoorne

> de Koning van Spanje Trail in mei 2019 (UTMB-kwalificatie 2020)

> UTMB-OCC (56 km – 3600 D+) op 29 augustus 2019 (Mont Blanc – Chamonix – Frankrijk)

> de Trail des Dents-du-Midi (57 km – 3700 D+ en 32 km – 2100 D+) op 14 september 2019 (Champéry – Zwitserland)

En vele andere, nader te bepalen trails die je natuurlijk kunt lopen, ook zonder UTMB- of Bergtrail ambities! Al deze trails hebben ook kortere afstanden, altijd door een schitterende natuur. Want iedereen kan meedoen aan trails, de tijd doet er niet toe, de ervaring en beleving staan centraal! Laat je het even weten als je meedoet aan een trail?

Trailrunning…meer dan hardlopen alleen

Als je eenmaal je hart hebt verloren aan trailrunning, ontdek je dat er een hele wereld achter trailrunning zit. Met eigen ‘regels’, eigen afstanden,  eigen gewoontes en bijzondere gebruiken.

Ontspanning en beleving

Allereerst de sfeer bij een trail. Want van wedstrijdspanning is nauwelijks sprake, mensen keuvelen voor de start gezellig met elkaar, geen lange wachtrijen bij de dixies van zenuwachtige lopers die nog even snel wat weg moeten brengen, niet met duizenden lopers opgepropt staan in het startvak en ook niet een half uur voor de start het startvak in moeten voor een goede startpositie. Bij trailrunning is alles veel kleinschaliger, gemoedelijker en relaxter.

trail-2

Bij trailrunning gaat het dus niet primair om je tijd, soms is er zelfs helemaal geen tijdregistratie en uitslag. De afstand bij trails wordt bepaald door de paden en natuurlijke obstakels. Incourante, vaak langere afstanden zijn de standaard. De uitdaging ligt in het afleggen van die afstand en de eventuele hoogtemeters samen met de beleving van alles wat je onderweg tegenkomt.

Afstand

Trailruns kennen over het algemeen niet de ‘standaard’ gecertificeerde afstanden, zoals we die van wedstrijden op ‘asfalt’ kennen. De afstand wordt bij trails bepaald door het begin- en eindpunt en de paden en natuurlijke obstakels er tussenin. Incourante, vaak langere afstanden zijn de standaard. En…de ene trail laat zich toch niet vergelijken met een andere, ook al is de afstand hetzelfde. Begin je net met trailrunnen? Leg de lat dan niet te hoog. Kies een trail die bij jou past, waarbij je je moet realiseren dat het lopen van trailruns fysiek zwaarder kan zijn dan het lopen op de weg. Hoewel je ook af en toe moet of mag wandelen, de tijd nemen voor drinken en voeding en even genieten van de natuur. En juist door de gevarieerde belasting is de kans op overbelasting kleiner en ook het herstel sneller.

Natuur

Eén van de fijnste dingen van trailrunning is het lopen in de natuur. Via slingerende single tracks jezelf mee laten voeren naar plekken waar je anders niet snel komt. Je weg zoeken langs de oevers van snelstromende riviertjes of er doorheen, genieten van vergezichten, de geur van het bos opsnuivend en met een beetje mazzel sta je oog in oog met loslopend wild. Lopen in de natuur – op vaak onbekend terrein – vraagt een totaal andere concentratie. Anders dan op asfalt moet je tijdens een trail voortdurend anticiperen en reageren op de ondergrond en het parkoers. Je gemiddelde loopsnelheid zal dan ook een stuk lager zijn dan tijdens een wegwedstrijd, zeker als er flink wat hoogtemeters in het spel zijn. Zo nu en dan moet je zelfs wandelen bij een steile klim of bij het doorwaden van een riviertje. Zó hardlopen biedt je een geheel andere beleving en ervaring. En door de gevarieerde belasting is de kans op overbelasting kleiner en het herstel sneller. Gun jezelf de tijd om te genieten van vergezichten, neem de tijd bij verzorgingsposten andere trailrunners te ontmoeten, maak foto’s en laat vooral de tijd los. Beleef die vrijheid en finish met een glimlach, voldaan vermoeid en een mooie ervaring rijker!

trail-1

Zelfvoorzienend

De vrijheid van het trailrunnen brengt nog een ander aspect met zich mee: minder of niet afhankelijk (willen of kunnen) zijn van anderen. Tijdens een trailrun zul je weinig of geen verzorgingsposten tegen komen en ben je op jezelf aangewezen. De meeste trailrunners staan dan ook aan de start met een rugzakje met daarin een waterzak voor het nodige drinken en koolhydraten in de vorm van gelletjes en repen. Wie ruiger terrein opzoekt zal vaak ook wat extra kleding, een EHBO-setje, thermodekentje, stokken meenemen. Een opgeladen telefoon en wat geld zijn ook geen overbodige luxe. Net zoals een hoofdlampje en extra batterijen als dat nodig kan zijn.

Biertje?

Sta niet gek te kijken als je na de finish je medetrailers met een groot glas bier in de hand ziet staan. Zeker bij de zuiderburen is het geen uitzondering dat een bierbrouwer zijn naam verbonden heeft aan een trailrun en je na de finish dit bier gratis, of voor een klein bedrag, geschonken krijgt. Was je nog niet helemaal tot totale ontspanning gekomen tijdens jouw trailrun, dan komt dit wel tijdens het naborrelen met je trailmaatjes onder het genot van een (vaak alcoholvrij) biertje. Of je hersteldrankje… 😉

Klik hier voor een leuk verslag van de Smokkelaarstrail op september 2017.

Er valt veel meer te vertellen over trailrunning. Maar beter is het zelf te ervaren. See you at the trail!