Update 12 mei 2020

We mogen weer buiten trainen in een groep… maar wél onder een aantal voorwaarden. Ook dat is weer even wennen. Als trainers doen we ons best om de trainingen veilig, verantwoord en leuk te laten zijn. Maar dat vraagt ook iets van jullie. In ons protocol hebben we een aantal regels opgesteld. Daarmee volgen we de regels van de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio waar Delft onder valt. Zo geldt vóór, tijdens en ná de training het volgende:

  • Blijf thuis:
    • als je een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoest, benauwdheid of koorts.
    • als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf 38C°) of benauwdheidsklachten heeft.
    • als iemand in jouw huishouden positief getest is op COVID-19. Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact waarop deze persoon nog besmettelijk was.
  • Was voorafgaand aan de training je handen met zeep of desinfectans, minimaal 20 seconden.
  • Om drukte te vermijden verzamelen we per groep verspreid over de Delftse Hout, zie het telkens in de mail. Groep 3 (Marjolein), groep 4 (Ruud) en groep 5 (Ron) verzamelen om 08.30 uur. Groep 1 (Elleke), groep 2 (Jan) en de Vervolggroep (Cor) om 09.30 uur.
  • Kom te voet of op de fiets naar de verzamelpunten. Met de auto heb je beperkte parkeermogelijkheden omdat de parkeerplaatsen in de Delftse Hout zijn afgesloten.
  • Houd meteen en te allen tijde minimaal 1,5 meter afstand en spreek elkaar daar ook onderling op aan.
  • Er mag geen kleding worden opgeborgen in auto’s van trainers.
  • Tijdens de kern trainen we in kleine subgroepjes van 2-7 lopers, zoals we dat eigenlijk altijd doen. Hoe kleiner de groep, des te makkelijker is de minimaal 1,5 meter afstand te handhaven. Bij voorkeur loop je achter elkaar. Houd rekening met anderen. Blijf naar wandelaars en fietsers beleefd en voorkomend zodat ze zich niet geïntimideerd voelen door een groep hardlopers.
  • Ga meteen na de training naar huis.
  • Als je je niet houdt aan het protocol, kan de trainer je na een waarschuwing (tijdelijk) uitsluiten van de groepstrainingen.

Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor elkaar!

Samen voorkomen we besmetting en blijven we gezond!

 

Nieuws 21 april 2020

Beste Renergie loopsters en lopers,

De uitzonderlijke gevolgen van het Coronavirus zijn niet te missen! De minister-president is er in zijn toespraken duidelijk over. De aangescherpte maatregelen hebben vergaande effecten voor velen en dus ook voor Renergie. De gezamenlijke trainingen zijn vervallen. De Silent Night Trail op 26 maart is uitgesteld. Net zoals de andere hardloopclubs in Delft volgt Renergie het  advies van NOC-NSF en de Atletiekunie om geen groepstrainingen te verzorgen voorshands tot en met 20 mei.

Het doel van de maatregelen is verspreiding van het Coronavirus zover tegen te gaan om in ieder geval piekvorming in het aantal besmettingen te voorkomen. Met het minimaliseren van sociale en persoonlijke contacten moeten we daar met zijn allen aan meewerken. Het geven van groepstrainingen zou daar haaks op staan.

De effecten van alle maatregelen zijn heel ingrijpend op onze levens. Het effect van de maatregelen op ons hardlopen is daarmee vergeleken maar heel klein. Hoewel veel minder belangrijk dan al het andere wil ik daar toch bij stilstaan. Niet in de laatste plaats omdat juist in moeilijke tijden een rondje hardlopen een fijne uitlaatklep kan zijn. Je hoeft als hardloper niet stil te zitten want het mooie van onze sport is dat je het ook alleen kunt doen. Het is ook verstandig om in beweging te blijven want dan blijft je afweersysteem goed in stand. Op dit moment mag je nog steeds naar buiten gaan.  Wél met afstand tot andere mensen, dat is buitengewoon belangrijk want dat kan voorkomen dat je het virus krijgt óf overdraagt.

Om je bij je zelfstandige hardloopactiviteiten zo goed mogelijk te ondersteunen krijg je in deze periode gewoon de Renergiemail met daarin op donderdag de uitgewerkte weekendtraining en op zondag de twee doordeweekse trainingen met zonodig extra aanwijzingen om het je zo makkelijk mogelijk te maken op een verantwoorde wijze zelfstandig te trainen. Graag wijs ik er nogmaals op dat (heel) zware trainingen meteen erna een behoorlijke dip in je weerbaarheid veroorzaken waardoor je juist extra bevattelijk bent. En dat kan je in deze tijden niet gebruiken. Pas dus je omvang en intensiteit aan en zorg altijd – en dus ook na elke training – goed voor je persoonlijke hygiëne en bescherming.

Als je over de trainingen wat te vragen hebt of hulp nodig hebt, hoor ik het graag!

Veel succes met de trainingen maar zeker ook met alle andere, ongekende effecten op je gezin, werk en leven in deze uitzonderlijke en onzekere tijd. Zorg goed voor elkaar, zorg goed voor jezelf! Samen komen we er wel weer uit!